Formel 1 2014
För första gången på många år har vi en svensk med i Formel 1-cirkusen. Det är Marcus Ericsson, som kör för Caterham, ett stall med sitt säte i Malaysia. Malaysian Grand Prix blev då den första ”hemmatävlingen” för Marcus. Inför tävlingen har han haft bra träningstider, men han har haft problem med motorn, och är inne på sin tredje CE (Control Electronics). De nya reglerna medger bara fem byten, sedan får man straffpoäng.
De nya reglerna är inriktade på miljö och energi vilket har fått en del trista följdverkningar som även rönt mycket kritik. En regel är en maxgräns för hur mycket bränsle bilarna får göra av med under en tävling. Det har lett till att förarna inte riktigt vill ge allt för att spara på bränsle, mycket av spänningen försvinner då. Efter Australiens GP kom även mycket kritik av hur bilarna lät. Publiken som var van vid högvarviga tjutande V8 motorer blev besvikna över de tysta V6-orna som nu är de enda tillåtna motorerna. Årets Formel 1 har bara börjat och endast en tävling av totalt 19 tävlingar har körts och vi kan nog förvänta oss förändringar i reglerna.
Lewis Hamilton och Mercedes rankas högt hos bettingbolagen i förar-VM och konstruktörs-VM, men mycket hinner hända innan alla loppen är körda. Det visar bland annat att Lewis Hamilton tvingades bryta den första deltävlingen i Melbourne på grund av motorproblem.
I Australien var det torrt men med hal asfalt, i Kuala Lumpur var banan grövre och hårdare men våtare och gav Marcus Ericsson problem. Nästa omgång körs i Bahrain och där råder betydligt torrare förhållanden. Det väntar en spännande tävling och en spännande säsong där allt kan hända och vi önskar vår svenske förare Marcus Ericsson lycka till.