Lastbilsnyheter på Elmia
Det är inte bara bilar som kommer med nya modeller och nyheter som revolutionerar och imponerar. Även i lastbilsbranschen så ser vi en stark utveckling av både standard- och extrema transportfordon.
Vi tänkte titta lite närmre på hur vad som dominerar nyheterna i lastbilsbranschen 2014 och lite om vad tillverkarna visat upp. Faktum är att Sverige definitivt är ett land som tillverkarna anser vara viktigt att visa upp sig i. Detta kan vi se exempel på om vi vänder blicken söderut, närmare bestämt ner till Jönköping och Elmiamässan. När årets upplaga hölls för någon månad sedan så fick de drygt 36 000 besökarna skåda flera världsnyheter från flera av de världsledande lastbillstillverkarna.
Smart och flexibelt
Det genomgående ledorden och ämnet som dominerat årets nyheter i lastbilsbranschen är smarta och flexibla byggnationer. Det man strävar efter är smarta, effektiva och flexibla bilar som skapar förutsättningar för åkeribranschen genom att man kan utföra flera typer av arbete än tidigare men med samma fordon. Detta säger man vara ett resultat av samspelet och kommunikationen mellan åkare och tillverkare där åkare förstås har berättat om sina behov av flexibilitet och utifrån detta så har tillverkarna försökt lösa det i praktiken.
Marcus Haraldsson som är projektledare för hela Elmia Lastbil säger på mässans hemsida att det är mycket viktigt att fortsätta arbetet med effektivitet och flexibilitet eftersom det skapar förutsättningar för åkarna att ta på sig flera typer av uppdrag, något som är mycket viktigt i en bransch där det är så pass låg marginal.
Minskade kostnader
En annan tydlig trend för hur man arbetar med framtidens lastbilar är att göra dem mer effektiva på så sätt att de kan köra längre sträckor men ändå dra mindre bensin. På mässan visades bland annat upp en konceptbil, en lätt transportbil där både hytt- och skåpdelen av lastbilen hade rundat tak. Förutom detta så var även kjolpaketen utformade för att minska turbulensen och luftmoståndet. Det låter kanske som simpla justeringar och förändringar, men enligt beräkningar så ska detta kunna minska bränslekostnader med så mycket som 19 procent – vilket du själv förstår blir en avsevärt mycket mindre bränsleförbrukning- och kostnad på ett år.
Räknar man på genomsnittet hur långt tunga fordon kör som tunga fordon så ligger det mellan 7500 och 12000 mil varje år och det med en bränsleförbrukning på mellan 39 och 42 liter per 100 kilometer, ja då blir det en avsevärd summa. Om vi räknar på 10 000 mil och 40 liter per 100 kilometer så blir det en totalförbrukning på ungefär 40 000 liter bränsle. Om vi räknar på ett literpris kring 12 kronor så blir det en totalkostnad på 480 000 kronor – och detta är på ett enda fordon. Drar man av 19 procents förbrukning på detta så sparar man in 91 200 kronor per fordon.